Mange undersøkelser viser at spesielt jenter med minoritetsbakgrunn kan møte utfordringer og begrensninger i forhold til æreskultur. Det er 17 år gamle jenter på Oslo Øst som har plukket ta ut de tre spesifikke temaene som konseptet har fokusert på. Dette er debatten rundt hijab, seksualitet og ikke minst hvordan noen miljøer faktisk støtter at det er dødsstraff for homofile i de landene de kommer fra.
Ved at det er en flerkulturell ungdomsgruppe som selv har tatt tak i disse utfordringene, så håper vi at det kan skape diskusjon og refleksjon.
For å bedre integrering og motvirke rasisme, så er det viktig at ulike minoritetsgrupper selv er med på å sette søkelys på temaer som begrenser mange unge sin frihet i Norge. Det er våre jevnaldrende venner med sin ulike bakgrunn som best vet hvordan det er å komme i klem mellom forventningene fra foreldregenerasjonen og hverdagen som unge i Oslo.
Nettsiden vi har laget inneholder tre filmer og lærerveiledning til hvert tema. Det er også laget en utvidet lærerveiledning i forhold til homofili. Der er det nyttige linker til annet stoff om emnet, blant annet Barack Obamas bidrag til nettsiden It Gets Better. Prosjektet har blitt utviklet i samråd med lærere og testet på Nydalen og Bjørnholt videregående skoler. Konseptet har fått gode tilbakemeldinger og vi ønsker også å videreutvikle dette siden vi ser at temaene vi tar opp er like aktuelle nå som når vi utviklet konseptet i 2013
I 2014 fikk EQuality midler fra IMDi for å produsere en film som tar for seg æreskultur, og å kunne ta egne valg med tanke på valg av kjæreste og ektefelle. Denne filmen bruker vi som innledning til et foredrag hvor vi har med oss Amal Adens for å ta opp temaer fra filmen. Prosjektets er laget for å skape diskusjon og dialog blant unge elever om hva som kan gjøres for å hindre utenforskap, spesielt for elever med minoritetsbakgrunn. Les mer om filmen her.
Prosjektet har fått svært positive tilbakemeldinger fra lærere og elever, og lærere har brukt foredraget innenfor programområdene kommunikasjon og samhandling, samfunnsfag, norsk og religion for ulike trinn. Vi har hittil gjennomført over 100 skolebesøk og et tyvetalls besøk på bibliotek rundt om i landet. Prosjektet har siden 2014 fått støtte av IMDi som et ledd i bekjempelse av tvangsekteskap og alvorlige begrensninger av unges frihet.